• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

Az adatszivárgási botrány újabb fejezete: Elon Musk töröltette az oldalait a Facebookról

×
×
Megjelent: 2018.05.07 Vissza

Amikor március közepén kirobbant a legújabb adatvédelmi botrány a Facebooknál, még azt hitte a szakértők többsége, hogy olyan hatású lesz, mint Snowden esete. Akkor pár hét felhajtás után minden ment a maga útján tovább és a Facebook felhasználószáma végül túllépte a 2 milliárdot.

Azonban most maga Elon Musk jelentette be, hogy töröltette a Tesla és a SpaceX facebookos oldalait – mindkettőnek egyenként több mint két és félmillió követője volt. Elszabadulni látszik tehát a lavina, amit a Facebook által sokáig félvállról kezelt, majd agresszív fellépéssel fűszerezett adatgyűjtési botrány.

Ráadásul eleinte nem is tűnt komoly ügynek az, ami történt: egy politikai adatkezeléssel és szolgáltatással foglalkozó cég, a Cambridge Analytica a Facebookon keresztül megszerezett ügyféladatokat használta fel az amerikai választók befolyásolására. A befolyásolás személyre szabott reklámokat, illetve egyéni preferenciákra épülő politikai tartalmú dark postokat jelentett.

Ezek a „dark postok” azaz „sötét/rejtett bejegyzések” gyanúsan, esetleg rémítően hathatnak, azonban mindez önmagában tökéletesen törvényes és megszokott.

A dark post ugyanis csak annyit jelent, hogy korlátozott a láthatósága – mint amikor az ismerőseinkkel osztunk csak meg valamit, úgy a sötét bejegyzéseket is csak azok látják, akiknek szánják.

A személyre szabás pedig az online reklámipar fundamentuma. Mindenki ezt csinálja – elvégre a leghatékonyabban akarják a cégek elkölteni a pénzüket. Mivel a hirdetők anonimizált adatcsomagokat használnak, így valóban nincs fogalmuk a konkrét személyekről, akiknek hirdetnek.

Sőt, a Cambridge Analytica lényegében úgy szerezte meg az adatokat, ahogy kismillió másik cég teszi: egy alkalmazás révén, amelynél a felhasználók engedélyt adtak a személyes adataik megtekintésére az alkalmazásnak. Ezt is százmilliók csinálják naponta, amikor meg akarják tudni, mi az indián nevük vagy milyen celebre hasonlítanak.

A botrány két jelentős kockázati tényező miatt robbant ki: egyrészt a Facebook maga készítette olyanra a rendszerét, hogy a felhasználók adataihoz külsős cégek is hozzáférhetnek adatlopás nélkül, de nem etikus módon. Másrészt az ominózus alkalmazás a felhasználók teljes ismerősi listájához hozzáfért, és így a néhány százezer felhasználó révén közel 50 millió személy adatait szerezték meg.

A botrány akkor kezdett igazán dagadni, amikor Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója napokig nem nyilatkozott, majd bocsánatkérés helyett csak annyit mondott, hogy bocsánat és szigorítani fognak az adatvédelmen.

Ezért is fontos, hogy csak olyan cégre bízzuk az adatainkat, ami valóban komolyan veszi az adatbiztonságot, és minden körülmények között az ügyfelei érdekeit szolgálja, mint például a szerverhoszting szolgáltatást is kínáló Doclernet.

A #DeleteFacebook mozgalommá kezdett alakulni, ám ha nem állnak be mögé hírességek, akkor aligha lesz érdemi hatása. Viszont éppen, hogy ez történt. Előbb Brian Acton üzente azt, hogy itt az ideje, hogy mindenki törölje a fiókját – pedig Actont a Facebook milliárdossá tette azzal, hogy megvásárolta a WhatsAppot, aminek egyik alapítója volt.

A következő nagyágyú most Elon Musk volt, aki szintén csatlakozott a #DeleteFacebook-hoz. Először csak a saját Facebook-oldalát törölte, majd a Tesláét is. Amikor pedig jelezték neki, hogy a SpaceX is fent van a Facebookon, akkor azt is töröltette.