• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

A Verzion felelhet a légiközlekedési káoszért

×
×
Megjelent: 2016.02.25 Vissza

Semmi sem mutatja jobban, mennyire létfontosságúvá váltak mára online szolgáltatásaink, mint egy-egy látványos összeomlás. Nemrég a JetBlue légitársaságnál éppen egy ilyenre került sor, a hiba azonban állításuk szerint nem náluk keresendő.

Január elején utasok ezrei kényszerültek túlságosan hosszas várakozásra, repülőjáratok tucatjait kellett törölni, sok reptéren pedig kisebbfajta káosz uralkodott el – mindezt azért, mert a fapados amerikai légitársaság, a JetBlue nem volt képes biztosítani a megfelelő adatokat.

A JetBlue rendszerének üzemeltetésért a Verzion adatközpontjai felelnek, azonban a jelek szerint a Verzion létesítményeiben sem tökéletes a rendelkezésre állás. Természetesen minden rendszerben következhetnek be kisebb-nagyobb hibák, ha azonban ezek miatt sok ezer ember utazása hiúsul meg, az kivételesen látványosan mutatja meg, mekkora kárt okozhat mindez.

A legtöbb esetben ha egy adatközpont leáll, nem történik más, mint hogy mindazok a vállalatok, amelyek ott üzemeltetnek szervereket, bérelnek kapacitást, nem képesek hozzáférni adataikhoz, kommunikációjuk leáll. Ez azonban általában csak abban nyilvánul meg, hogy az irodából korán hazaküldik az alkalmazottakat, a vezető beosztású munkatársak pedig kellemetlen hangvételű levelek fogalmazásába kezdenek.

A JetBlue azonban állítása szerint a Verzion adatközpontjának leállása idején nem csak egyszerűen nem tudott hozzáférni a friss mailekhez. Nem tudtak kapcsolatot teremteni saját weboldalukkal, check-in és foglalási rendszereikkel, és az adatokat nem voltak képesek eljuttatni azokra a repülőterekre, ahonnan járataik indultak vagy ahol landoltak.

Ennek eredménye számtalan késés, lemondott járat és a JetBlue kapuk körül várakozó, idővel a lincshangulathoz egyre közelebb álló tömegek voltak.

A hibát maga a Verzion is elismerte, magára vállalva a felelősséget. Elmondásuk szerint a hibát az okozta, hogy az adatközpontban áramszünet volt, miután azonban visszatért az áramszolgáltatás, azonnal megkezdték a JetBlue szolgáltatásainak visszaállítását.

Jól látható, mennyire kiszolgáltatottak napjaink adatközpontjai: miközben már kritikus infrastruktúrává léptek elő, könnyen előfordulhat, hogy az energiahálózat meghibásodása, egy egyszerű áramkimaradás miatt olyan szolgáltatásokat nem képesek rendelkezésre bocsájtani, amelyek nem csak dollármilliós (vagy akár milliárdos) kiesést vagy kárt okoznak így a cégek számára, de komoly fizikai kényelmetlenséget is okoznak tömegeknek.

Nem véletlen, hogy az olyan ultramodern adatközpontokban, mint például a DoclerNet budapesti létesítménye, redundáns rendszerekkel igyekeznek bebiztosítani, hogy az energiaellátásban soha ne legyen hiba.

Forrás: http://www.theregister.co.uk/2016/01/14/jetblue_blames_verizon_data_center_crash/