• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

Az egyszerűbb folyadékhűtés hozhat áttörést a piacon

×
×
Megjelent: 2015.10.19 Vissza

A folyadékhűtés évek óta ott bugyog már az adatközponti piac felszíne alatt, a világot azonban még mindig nem váltotta meg. Talán azért, mert túl bonyolultan álltunk az egészhez.

Az amerikai Aquila csoport nemrég egy új szuperszámítógép építését jelentette be Albuquerque-ben, amelyet teljes egészében folyadékhűtés segítségével hűtenek majd. A Clustered Systems rendszerét az Aquarius hűtőrendszerrel szerelik fel. A rendszer ígért PUE-értéke, vagyis az energiafelhasználás hatékonysága 1,05, a rendszer sűrűsége pedig 216 CPU lesz majd rackenként.

Ha komoly áttörésnek nem is számít ez a rendszer, mindenképpen érdekes hír, hogy már ilyen nagy léptékben is alkalmazzák, az elmúlt években ugyanis erre nem igazán találhattunk példát.

A folyadékhűtés messze felülmúlja teljesítményben a hagyományos léghűtéses rendszereket, kezelni, telepíteni azonban nehézkesebb az elektronika miatt. Rendszeresen hallhatunk olyan jövendöléseket, mely szerint előbb vagy utóbb minden szervert folyadékkal hűtünk majd – 2009-ben az IBM úgy jósolta, ezt 2019-ben érhetjük majd el. Ez most valószínűtlen célnak tűnik, a folyadékhűtés globálisan még mindig nem vált kifejezetten népszerűvé.

A folyadékhűtés nagyobb racksűrűséget tesz lehetővé, illetve nagyobb teljesítményt érhetünk el a CPU-knál túlhevülés nélkül. Így elsősorban olyan területeken jelent meg a technológia, ahol a teljesítmény a legfontosabb: a HPC (high performance computing, nagyteljesítményű számítástechnika) alkalmazásoknál és a high-end játékgépeknél.

Ezek azonban réspiacok mindössze az adatközpontok szervereihez képest. A nagyobb szervertermeket még ma is makacsul a masszív léghűtéses rendszerekkel tartják megfelelő hőmérsékleten, elsősorban azért, mert a racksűrűség nem növekszik olyan mértékben, hogy az elengedhetetlenné tenné a folyadékhűtés alkalmazását, a kisebb teljesítményű szerverek pedig kisebb eséllyel produkálnak kiugró energia- és hőmérsékleti adatokat.

A folyadékhűtéssel foglalkozó cégek így igen lassan növekednek, mivel a világon szerény számban találunk csak szuperszámítógépeket vagy folydékhűtött játékgépeket. A 451 Research egy 2014-es jelentése maroknyi céget listáz csak, amelyek merítéses hűtéssel (immersion cooling) vagy közvetlen folyadékhűtéssel (direct liquid cooling, DLC) foglalkoznak. A DLC a folyadékhűtést tágabb értelemben definiálja, ebbe belefér az a módszer is, ahol közvetítőközeget használnak, lemezeket vagy éppen csöveket például, mint a HP Apollo rendszere.

Az egyik legstabilabb vállalat ezen a piacon a Clustered Systems, mely Exablade termékével van jelen. A vállalat 2008 óta működik, TouchIT rendszere pedig 2010-11-ben debütált zajosan, amikor is megnyert egy szerverhűtési versenyt. Ezt a rendszert használják most az Albuquerque-ben megépítendő, szintén az Aquila által tervezett HPC rendszerhez is.

Az Innava a Nova Corporation leányvállalata, egy high-tech végé, amely pedig a Navajo Nation tulajdonában áll – ők azok, akik a beruházást kivitelezik majd. Hogy az Aqaruis rendszert mikor fejezik majd be, egyelőre kétséges, így más becslésekkel sem szolgálhatunk – annyi viszont biztosnak tűnik, hogy egy olyan, a korábbiaknál egyszerűbb folyadékhűtéses rendszert használnak majd, amely lökést adhat a technológiának a szélesebb piacon is.

http://www.greendatacenternews.org/articles/820375/navajo-nation-takes-a-simple-route-to-liquid-cooli/