• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

A nagyvállalati katasztrófa-helyreállítás praktikái

×
×
Megjelent: 2015.05.05 Vissza

A kisebb vállalatok a katasztrófa-helyreállítást viszonylag egyszerűen megoldhatják néhány okos megoldással. Egy nagyvállalatnál azonban jóval több mindenre kell odafigyelni.

Egy KKV, ha leég a központja, minden bizonnyal hónapokig nem indítja újra a tevékenységét, hacsak nem olyan vállalatról van szó, amely kizárólag szolgáltatásokban utazik, amely képes talpra állni akár napok alatt is, ha kulcsfontosságú adatai nem sérülnek. De mi történik, ha egy nagyvállalat központja ég le?

Egy olyan vállalat, amely több ezer alkalmazottat alkalmaz, helyszínek tucatjain vagy százain végzi tevékenységét, nem állhat le csak úgy hónapokra – de még napokra sem. Nem csak az adatokat kell ebben az esetben biztonságban tudnunk – minden feladatnak, amely az elsődleges helyszínen futott, azonnal biztosítanunk kell a lehetőséget, hogy egy másodlagos helyszínen folytatódjon.

Levezényelt átállás

Arra is figyelni kell, hogy a munkaterhelések a megfelelő sorrendben keljenek új életre, és a biztonsági alkalmazások például ne a tartományvezérlő előtt lépjenek működésbe. A sorrend, a szervezés kritikus jelentőséggel bír ilyen komplex rendszerek esetén, és a virtuális gépek biztonsági mentése ilyenkor már nem elégséges megoldás.

A Microsoft élen jár az olyan megoldásokban, amelyek ilyenkor megmenthetnek minket, akár saját másodlagos helyszínünket használjuk, akár az Azure Site Recoveryt. A VMWare folyamatosan zárkózik fel, míg az Amazon jelentősen lemaradva követi saját megoldásaival - a Google pedig gyakorlatilag versenyben sincs. A fő az, hogy szakértő szemmel olyan katasztrófa-helyreállítási szolgáltatást válasszunk, amely képes arra, hogy a segítségével a lehető leghamarabb (kvázi kimaradás nélkül) visszaállhassunk a normál munkamenetre még akkor is, ha az elsődleges helyszínen még tűzoltók gázolnak a romok között.

Ne spórolj a sávszélen

Mi okozhat még problémát, ha valóban szembe kell néznünk a katasztrófával? Az olyan alkalmazások, amelyek olyan roppant mennyiségű adatot generálnak, hogy annak a duplikálása már önmagában gondokat okoz. Vannak, akik a biztonsági mentéseket futárok segítségével továbbítják a másodlagos helyszínre ilyen esetben, arra azonban számítanunk kell, hogy amikor embereket bízunk meg valamilyen feladattal, előbb-utóbb becsúszik majd valamilyen gikszer. Ha naponta küldünk biztonsági mentéseket ilyen módszerrel, 2-3 napos tűréshatárral kell számolnunk.

A tanulság ebből az, hogy megfelelő sávszélességet kell biztosítanunk ahhoz, hogy valós idejű mentéseket készíthessünk minden szükséges adatról, applikációról, munkamenetről. Nem elég a révészt megfizetnünk, a csónaknak is elég nagynak kell lennie - a katasztrófa-helyreállítási szolgáltatáshoz bivalyerős sávszélesség kell ilyen esetekben.

Ha a felhőbe mentünk, érdemes fontolóra vennünk erre a célra egy dedikált vonal felállítását - a KKV-k esetén ez egy második ADSL kapcsolatot jelent, egy nagyvállalatnál azonban már inkább üvegszálat.

Figyelj a részletekre

Ne feledd az adatbiztonság kérdését sem! Ha egy felhőszolgáltatást használsz katasztrófa-helyreállítási megoldásként, akkor minél több adatról készítesz biztonsági mentéseket, annál többet véd céged létfontosságú elemei közül ugyanaz az egy biztonsági rendszer. Soha nem válassz olyan szolgáltatást, amely nem alkalmaz legalább kétlépcsős hitelesítést, és lehetőség szerint a munkaterheléseket oszd több csoportba, amelyek több különböző fiókot használnak a biztonsági mentések elkészítésére.

Soha ne futtass mindent egy helyen! Adataidat mindenképpen mentsd az elsődleges helyszínről a felhőbe, vagy akár egyik felhőből a másikba. És azt is tartsd észben, hogy a felhőszolgáltatókat az egyes kormányok adott esetben kötelezhetik arra, hogy adataidat kiadják - így ha szükségét érzed, olyat válassz, ahová nem ér el az adott ország hatóságainak a keze, még virtuálisan sem.

Az egyik legfontosabb, amit mindenképpen meg kell tenned: teszteld a katasztrófa-helyreállítási terveidet! Ha azok olyan bonyolultak, hogy nem mered tesztelni őket, akkor készíts újakat.

A katasztrófa-helyreállítás már nem luxus, hanem olyasmi, amit a KKV-któl a nagyvállalatokig mindenkinek alkalmaznia ajánlott, hogy valóban biztonságban tudhassa vállalata működését. AZ eszközök rendelkezésre állnak - csak bölcsen kell válogatni közöttük.

 

Forrás: http://www.theregister.co.uk/2015/04/07/can_you_recover_your_data_if_disaster_strikes_sure/