• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

Más úton tart az önvezető autó felé a Tesla és a Google

×
×
Megjelent: 2016.09.12 Vissza

Az Egyesült Államokban kis túlzással már szinte minden technológiai vállalat, a kisebbektől a legnagyobbakig önvezető autók létrehozásán dolgozik.

A legtöbb esetben persze nem nagyon jutnak túl a prototípusokon, de vannak kivételek. A Google a maga koncepcióját évek óta teszteli már, igen nagy sikerrel – az önvezető autók minden objektív szempont szerint sokkal biztonságosabbak, mint azok, amelyeket mi, emberek vezetünk.

A cég eredeti elképzelése 2010-ben még az volt, hogy olyan autonóm járművet építenek, amely úgy vezeti önmagát, hogy közben a volánnál ül egy ember, aki a navigációs számítógéppel való probléma első jelére át tudja venni a vezetést.

Későbbi kísérleteik ugyanakkor – amelyeket saját alkalmazottaik segítségével végeztek – bebizonyították, hogy ez egy eleve elhibázott elképzelés. Ha az embertől elvesszük a vezetés feladatát, elkalandozik, akár el is alszik a volán mögött – és szinte biztosan nem képes arra, hogy éles helyzetben visszavegye a kormányzást.

Az embert tehát teljesen kivették a koncepcióból. Olyan autókat kezdtek építeni, amelyekben nincsen fékpedál, gázpedál vagy akár kormány, és legfeljebb 40 km/h sebességgel képesek haladni.

Ezzel együtt természetesen megerősítették az autók védelmét is, hogy ha mégis hibázna a számítógép, minimalizálják a sérülés esélyét.

A Google jelenleg úgy becsüli, leghamarabb 2019-ben dobja majd piacra az ezen az elven alapuló autóakt. Ezekkel persze nem lehet a sztrádán repeszteni, de nagyvárosi környezetben nagyszerűen szolgálhatnak robotizált taxiként, áruszállítóként és ehhez hasonló feladatokat ellátva.

Az ő számukra az elsődleges szempont, ami köré mindent építenek, a biztonság: olyan autóakt akarnak az utcákon látni, amelyek nem egyszerűen kevés, hanem pontosan nulla balesettel képesek közlekedni.

A Tesla koncepciója viszont már most is a piacon van. Számtalan sofőr videója található meg a neten arról, hogyan vezeti helyettük a cég autonóm rendszer az autót – többek között Joshua Brown videói is, aki nemrég Floridában halt meg, miközben autója önmagát vezette – bár olyan helyzetben történt a baleset, amely a vizsgálatok szerint valószínűleg akkor is ugyanilyen kimenetellel zárult volna, ha ember ül a volánnál.

A Tesla Autopilot rendeletetése elsősorban az, hogy segítse a sofőrt, és nagyban alapoznak arra, hogy szükség esetén az ember be is avatkozik – többek között ezért is látható egy sor figyelmeztetés folyamatosan a szélvédőn, amelyek tájékoztatják a sofőrt minden fontosról.

A szakemberek szerint ugyanakkor a vezetők hajlamosak túlságosan rábízni magukat a rendszerre, ami problémát jelenthet – bár a Tesla autói szintén messze-messze biztonságosabbak a statisztikák alapján, mint az ember által vezetettek.

A Tesla ugyanakkor messze a versenytársak elé lépett azzal, hogy egy lényegében még kísérleti fázisban lévő technológiát – amelyre maguk is bétatesztként utalnak – már a felhasználók rendelkezésére bocsájtottak.

A kérdés az, hogy a Google biztonsági játéka, vagy a Tesla merészsége hoz majd nagyobb sikert – és mindenek előtt hatékonyabb autonóm rendszereket, amelyekkel végre búcsút mondhatunk az oly sok életet követelő közúti balesetek nagyjának.

 

Forrás: http://www.nytimes.com/2016/07/05/business/tesla-and-google-take-different-roads-to-self-driving-car.html