• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

A kocsikból nyert adatokkal osztanák el a kórházak között a baleseti sérülteket

×
×
Megjelent: 2016.06.28 Vissza

Amerikai kutatók egy olyan új algoritmust dolgoztak ki, amely a gépkocsikból valós időben kinyert adatok segítségével képes volna hatékonyabban elosztani a sérülteket a közeli kórházak között, ezzel növelve túlélési esélyeiket.

Az algoritmus a mentősök és a kezelőorvosok munkáját is könnyebbé tenné, nem is véletlen, hogy évek óta kísérleteznek már egy hasonló megoldással. Sajnos azonban eddig megoldhatatlan volt az adatok hatékony továbbítása. A Wake Forest Egyetem biomechanikusai viszont egy új ötlettel álltak elő: a sok gépjárműben már ma is megtalálható elektronikus adatrögzítőket (EDR) használnák fel ehhez.

A kutatócsapat utasszállító-döntéshozó algoritmusa, az OTDA (Occupant Transportation Decision Algorithm) olyan telemetriai adatokat használ fel, mint az EDR is, ebből kalkulálva ki az ütközésekkor a súlyos sérülések valószínűségét. Az OTDA begyűjt és továbbít olyan információkat, mint hogy az utasok használtak-e biztonsági övet, hogy mekkora sebességgel történt az ütközés, hogy hol érte a kocsit erőhatás és így tovább.

Az algoritmus tehát nagy pontossággal képes megmondani, hogy a balesetben szenvedett-e valaki súlyos sérülést, így meghatározni a kockázatokat, és a megfelelő helyről és felszereléssel képes kirendelni a mentőegységet, akik már a helyszínre érkezés előtt nagyon értékes információkat kaphatnak a sérültek valószínű állapotáról. A kutatók arra ösztönöznék az autógyártókat, hogy helyezzenek el minél több szenzort az általuk gyártott kocsikba, hogy így pontosabb információkat kaphassanak szükség esetén az egészségügyisek.

Mindez azért más, mint az eddigi megoldások, mert a jelenleg használatos rendszerben a sérültek csak egy pontszámot kapnak, ami sérüléseik súlyosságát mutatja – ellenben az ODTA-val, amely pontosan megmondja azt is, hogyan sérültek az utasok.

A jelenlegi rendszerben mintegy 60 százalék azon diagnózisok aránya, melyek túlságosan súlyosnak ítélik a sérült állapotát a valósághoz képest, de a túlságosan jó állapotúnak ítéltek száma pedig 6-16 százalék. Az OTDA az előbbi esetben 44, utóbbiban 38 százalékkal javítaná a pontos diagnózisok számát. Ez csak az Egyesült Államokban évente 2700 ember számára eredményezne jobb ellátást, és 162 ezer esetben akadályozná meg, hogy olyanokat küldjenek kórházba, akiknek nincsen szükségük komolyabb ellátásra.

Az algoritmussal tehát életeket menthetnének, nem is keveset. Nem csak a mentők érkezhetnek ugyanis felkészültebben, de a kórházban is hamarabb elkezdhetnek a kezelőorvosok felkészülni a végrehajtandó beavatkozásokra.

Ahhoz persze, hogy mindez megvalósuljon, arra is szükség lesz, hogy a gépjárműveket EDR eszközökkel szereljék fel – és ne csak a tehergépjárműveket, mert jelenleg elsősorban ezekben találhatóak meg. A megfelelő szenzorok megléte szintén létfontosságú az algoritmus működéséhez, hiszen a megfelelő adatok nélkül értelemszerűen a diagnózis sem lesz eléggé pontos.

 

Forrás: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160505140911.htm