• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

Az autóhekkelés már valóság, de még nem vagyunk életveszélyben

×
×
Megjelent: 2016.04.27 Vissza

Egy autó meghekkelése talán még ma is olyasminek hangozhat, ami sci-fi, amivel csak a vadabb fantáziájú tévésorozatokban találkozhatunk, pedig már az FBI is arra figyelmezteti a felhasználókat, hogy legyenek óvatosak. A modern autók ugyanis ma már nagyon is meghekkelhetőek, és ezt az elmúlt évek bizonyították is.

A Wired például tavaly mutatott be egy anyagot, amelyben hekkerek mozgás közben veszik át az irányítást egy Jeep Cherokee felett, miközben újságírójuk a volán mögött ült.

Szerencsére a két hekker, aki kidolgozta a módszert, jóindulatú, és azért tették ezt, hogy biztonságosabbá tegyék a járműveket. Erre pedig igen nagy szükség is volt, tekintve, hogy a nulladik napi sebezhetőséggel, amelyet felfedtek, az utakon járó több ezer dzsip bármelyike felett átvehették volna az irányítást vezeték nélküli kapcsolaton keresztül.

Ennek meg is lett a következménye: a Chrysler nemsokára bejelentette, hogy nem kevesebb, mint 1,4 millió dzsipet hívnak vissza, hogy azok Uconnect rendszerén befoltozhassák a sebezhetőséget.

Az FBI is igen komolyan veszi mostanra a témát, ami nem csoda, hiszen ha egy jármű felett bármikor átvehető az irányítás, az az egyszerű tolvajoktól a terroristákig mindenféle bűnözőknek ad lehetőséget arra, hogy emberi életek ezreit veszélyeztessék.

És ha ez túlságosan drasztikusnak hangozna, képzeljük el, hogy mondjuk az autópályán, 100 km/h sebességnél valaki átveszi az uralmat a fékek felett.

Rendben, valószínűleg a Magyarországi utakat járó járművek többségénél nem kell ilyesmitől tartanunk, s a hekkerek sem teremnek oly sűrűn errefelé, a tengeren túlon azonban a szövetségiek már kénytelenek voltak egy sor jó tanáccsal ellátni a felhasználókat. Ezek szerint az érezheti magát biztonságban, aki

  • megfelelően frissíti járműve szoftverét,
  • figyelemmel követi a visszahívásokat,
  • nem csatlakoztatja felelőtlenül mindenféle külső eszközre a kocsiját,
  • illetve odafigyel arra, hogy pontosan ki fér hozzá fizikailag az autójához.

Lényegében ugyanazokat a szabályokat érdemes hát követni, mint mondjuk a mobiltelefonoknál.

Mennyire kell félni?

Megszokhattuk, hogy az újságírók túloznak, hiszen a sztorira mennek, a szenzációra elsősorban. A Wired cikkét sem kell tehát úgy vennünk, hogy mostantól a hekkereknek szabad bejárásuk volna a járműveinkbe.

Mindenekelőtt természetesen ez a veszély csak azokat az autókat fenyegeti, amelyek vezeték nélküli netkapcsolattal rendelkeznek.

Nem árt tudni azt sem, hogy a tesztként meghekkelt Cherokee a hekkereké volt, és több mint egy évig dolgoztak, mire rájöttek, hogyan kerüljék meg a biztonsági rendszert.

Ettől függetlenül igaz az, hogy a netkapcsolattal ellátott autók száma növekszik, és az is, hogy tökéletes biztonsági rendszer nincsen. A jövőben tehát a gyártóknak komolyabban oda kell figyelniük arra, hogy milyen szoftverekkel dolgoznak, hiszen itt nem csak az adatlopás vagy adatvesztés veszélye áll fenn.

Éppen ezért viszont az is valószínű, hogy a legjobb biztonsági szakemberek dolgoznak majd azon, hogy minél nehezebben feltörhető rendszerek gondoskodjanak a biztonságunkról – és talán azt is megoldják valahogy, hogy egy egyszerű autóban sehogyan ne irányíthassuk mobilról a fékeket.

 

Forrás:

https://www.sciencedaily.com/videos/5d373d2f876891a98526ffdf70aceaee.htm
http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/
http://www.scientificamerican.com/article/why-car-hacking-is-nearly-impossible/